RITZAUS BRUGERTAL

Sådan udregnes det antal avislæsere, tv-seere, radiolyttere og digitale brugere, som Ritzaus nyheder når ud til.

3 millioner avislæsere

Tallet udgør summen af de daglige avislæsere hos de medier, Ritzau har som kunder. Læsertallene leveres af Gallup og er baseret på seks måneders indsamling af læserfrekvens i landsdækkende hverdagsaviser og regionale/lokale hverdagsaviser. Tallet angiver således en gennemsnitlig læsning for en periode på et halvt år.

Seneste tal medtaget i Ritzaus opgørelse er: andet halvår 2015.

15 millioner digitale brugere

Tallet udgør summen af Ritzaus mediekunders samlede digitale læserantal. Brugertallene leveres af Dansk Online Index. 1. januar 2016 blev metoden til trafiktælling af digitale brugere ændret, så tallene nu også kan baseres på en daglig optælling i stedet for kun en månedlig, som det var tilfældet tidligere. I Ritzaus optælling benyttes dog stadig brugertallet for en måned.

JP/Politikens hus har indtil videre valgt ikke at medvirke i den nye trafiktælling. Det betyder, at tal fra populære nyhedssites som eb.dk, politiken.dk og jyllands-posten.dk ikke er medregnet i Ritzaus tal for digitale brugere. Det reelle tal er markant højere.

Seneste Ritzau-tal er opgjort juli 2016.

8 millioner tv-seere

Tallet udgør summen af tv-seere hos samtlige af Ritzaus tv-mediekunder. Seertallene leveres af Gallup og måles på daglig basis.

Seneste tal medtaget i Ritzaus opgørelse er: uge 1, 2016.

10 millioner radiolyttere

Tallet udgør summen af radiolyttere hos de radiostationer, som er kunder hos Ritzau. Lyttertallene for landsdækkende radiostationer leveres af Gallup og måles på ugentlig basis. Lyttertallene for lokalradioer hentes fra Gallups Lokalradio Index, som måler lyttertal på ugentlig basis.

Seneste tal medtaget i Ritzaus opgørelse er: uge 1 2016 (landsdækkende radioer) og 2. halvår 2015 (lokalradioer).