Ritzaus historie

I 1864 vender sekondløjtnant Erik Nicolai Ritzau hjem fra krigen mod prøjserne. Usikker på sin fremtid som dagbladsjournalist får han et godt råd: Se på Reuters i London, Wolff i Berlin, Havas i Paris. Start et dansk telegrambureau.

I et beskedent lokale på Amagertorv den 31. januar 1866 kl. 18.54 modtager E.N. Ritzau sit første telegram sendt fra Hamburg til “RITZAUS BUREAU”, og i de fire københavnske aviser kan man næste dag læse en annonce, hvori stifteren selv præsenterer “Nordisk Centralbureau for politiske og mercantile Telegraph-Meddelelser”. Ritzaus Bureau er dermed en realitet, og telegrammer – i ordets egentlige betydning – leveres snart til aviser i hele Norden.

Ritzau har siden 1866 distribueret information og produceret nyheder til danske medier, organisationer og virksomheder.

I den første periode leverede Ritzau først og fremmest kort og præcis information om f.eks. handelspriser eller konkrete begivenheder. Men journalistikken kom til at fylde mere og mere.

Gode leverandøraftaler og det stærke distributionsnetværk dannede grundlag for dét, der i dag fortsat er Ritzaus største indtægtskilde, nemlig nyhedsproduktion og forarbejdning af nyheder.

Etableringen var innovativ, og Ritzau har i flere omgange vist en stærk tilpasningsevne og udnyttet nye teknologier til at modernisere sin forretning. Det skete, da telefonen kom til København i 1881, da kabelfjernskriveren kom til Danmark i 1930’erne, og da internettet blev udbredt sidst i 1990’erne.

Det betyder, at Ritzau i dag fortsat er Danmarks største nyhedsbureau, der leverer nyheder og information til alle danske dagblade, DR, TV2, mange af de største danske virksomheder og organisationer og til en stribe mindre medieudgivere.

Højdepunkterne i bureauets historie

Vil du vide mere om Ritzaus historie, så læs med på blog-siden om Ritzaus historie, hvor Michael Bergmann dykker ned i arkiverne og beskriver højdepunkterne i bureauets historie.

Følg bloggen her

Ritzaus jubilæumsmagasin

Fremtidens mediemarked styrer morgendagens nyhedsjounalistik. 150 år efter Ritzaus Bureaus grundlæggelse hædrer bureauet nyhedsjournalistikken med et magasin om dem. Her kigger kendte journalister, mediechefer, forskere og journalistpraktikanter både bagud og frem.

Troværdigheden kommer stadig til at spille en vigtig rolle i de kommende generationers nyhedsjournalistik, men herudover er der mange bud på, hvad nyhederne vil bestå af. Magasinet er en gave til alle nyhedsnørder og -læsere. Det kan downloades frit til både privat, kommerciel og undervisningsbrug.

Download PDF
Hent i iBooks

Ritzaus tidslinje

Klik på et billede