Sådan kommer du i din lokalavis med dit budskab

  • Sådan kommer du i din lokalavis
Foto: /ritzau/Mathias Svold

En lokalavis er et attraktivt medie for mange, der gerne vil ud med deres budskab, men husk, at de lokale blade kun dækker det … ja, det lokale.

Med 2,6 millioner læsere er de 208 lokalaviser, distriktsblade og ugeaviser i Danmark attraktive for virksomheder, organisationer og andre, der gerne vil ud med deres budskaber til beboere og arbejdspladser i lokalområderne.

Ifølge Dansk Oplagskontrol og Index Danmark/Gallup dækker ugeaviserne 85% af de danske husstande, og de bliver læst af lidt over halvdelen af alle voksne danskere.

Så hvordan kommer du i den lokale ugeavis med dit budskab?

Det har vi spurgt Lars Schmidt om. Han har i 25 år arbejdet som redaktør på en række lokalblade i Storkøbenhavn og på Vestegnen, og han sidder lige nu i spidsen for Det Grønne Område, en lokalavis i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Har dit budskab lokal relevans?

Regel nummer et: For overhovedet at komme i betragtning hos redaktionen med din historie skal den have lokal relevans.

– Alt for mange tror, at lokalblade skriver om hvad som helst, men vi skriver kun om lokalt stof. Det er ikke nok, at der er kommet et epokegørende nyt produkt, som redder verden. Opfinderen skal være fra lokalområdet, eller også skal produktet produceres lokalt, siger Lars Schmidt.

Er det markedsføring?

Lokalavisen er ikke interesseret i markedsføring, så derfor bør pressemeddelelsen ikke indeholde markedsføring af et produkt eller en ydelse.

– Vi lever af annoncer, og vi vil ikke have, at artikler og annoncer bliver sammenblandet, siger lokalavis-redaktøren.

Overholder nyheden nyhedskriterierne?

For at få adgang til spalterne i en lokalavis med din nyhed skal den indeholde nogle af de samme nyhedskriterier, som alle andre medier også arbejder efter.

Det vil sige, at den skal være aktuel, være væsentlig, skabe identifikation hos læserne, og herudover må den gerne være sensationel eller fascinerende og også gerne rumme en konflikt.

– Lokalaviser er ikke anderledes end andre medier. Nyhedskriterierne skal være til stede, før vi bringer historierne videre, siger Lars Schmidt.

En færdig artikel eller en pressemeddelelse?

Du kan vælge enten at sende en pressemeddelelse eller en fuldt færdigudarbejdet artikel, der er lige til at lægge på. Men Lars Schmidt anbefaler dog det første.

– Det er fint med pressemeddelelser skrevet som artikler til de mange lokalaviser med små redaktioner, hvor de er hårdt pressede. Men på lokalaviser med en smule selvrespekt vil man klart foretrække at modtage en rigtig pressemeddelelse, siger han.

3 ekstra tips til pressemeddelelsen

  • Husk at krydre pressemeddelelsen med citater, som journalisterne kan plukke ud
  • Husk at læse grundigt korrektur på pressemeddelelsen, og sørg for, at der er sat korrekt grammatisk komma
  • Pressemeddelelsen sender du i en mail, hvor den både er vedhæftet i et Word-dokument og sat ind i selve mailen. Og husk endelig også at sende et billede i høj opløsning med

Det skal du gøre, når du har sendt pressemeddelelsen afsted

  • Nogle minutter efter at du har sendt din pressemeddelelse afsted til lokalavisen, kan du ringe op for at høre, om de har modtaget den, og om der er noget yderligere, de har brug for.
    – Men lad være med at være påtrængende. Det får bare den modsatte effekt, siger Lars Schmidt.

Slots- og kulturstyrelsens årlige rapport om mediernes udvikling i Danmark (november 2017) – specialrapporten Lokal- og Regionalmediers Indhold, Rolle og Betydning i Lokalområder.

Modtag guides og artikler om kommunikation

2018-01-11T10:46:22+00:00 05-10-2017|