Få et indblik i Via Ritzaus brugerflade, og lær at bruge den effektive kommunikationsplatform, så din pressemeddelelse får optimale muligheder for at nå et relevant publikum.

Af Arent Rønn

 

Planlægning af din pressemeddelelse

At opnå det bedste resultat for din pressemeddelelse handler om at skrive en god pressemeddelelse – se vores artikel om den gode pressemeddelelse. Men det handler også om god timing og god forberedelse.

Med Tid & Sted får du indblik i de events, der har betydning for journalister i den kommende tid. Så kan du forberede eller justere din næste pressemeddelelse efter, hvad der sker, og gøre dit budskab aktuelt ved at inddrage aktuelle begivenheder. Måske er det relevant at skrive et indlæg i debatten i stedet for den pressemeddelelse, du oprindelig havde planlagt. Du kan desuden planlægge udsendelse af dit budskab til et tidspunkt, hvor medierne ikke er optaget af andre begivenheder.

Plankalenderen giver dig indsigt i, hvilke artikler Ritzau har tænkt sig at sende ud i den nærmeste fremtid. Da Ritzau leverer nyheder til alle danske medier, så har det stor betydning, hvad Ritzau skriver og hvornår.

Med nyhedstjenesten har du mulighed for at modtage op til 35.000 nyheder fra Ritzau om året. Du har dermed alle muligheder for at holde dig orienteret om nyhedsflowet i dagligdagen på mobil og på kontoret. Derfor ved du sikkert allerede på forhånd, hvilken gennemslagskraft din pressemeddelelse vil få i det aktuelle nyhedsbillede.

Download som PDF

Læs mere om Via Ritzau
Flere artikler

01        Eksekvering og synliggørelse

Når du har styr på timing, debatten i samfundet lige nu, din case og indholdet i din pressemeddelelse, så er det tid at gå i gang med Via Ritzau.

02        Forberedelse af pressemeddelelsen

Teksten kan du på forhånd lægge ind som kladde i Via Ritzau og eventuelt justere den løbende, så den er helt klar, når den skal offentliggøres. Du har valgt de billeder og vedhæftninger, der er interessante, og de ligger klar i systemet. Måske kan du bruge nogle af de billeder, du allerede har liggende i Via Ritzau nyhedsrummet. Så slipper du for hektisk aktivitet og risiko for fejl i de sidste minutter inden udsendelse. Du kan gøre pressemeddelelsen færdig og sætte den til udsendelse på et senere tidspunkt – måske næste morgen, så den kommer med i redaktionernes forberedelse af dagens arbejde.

03        Hvem skal du distribuere til?

Hvem du distribuerer til, er vigtigt. Skal du bredt ud nationalt, internationalt eller være specifik eller lokal?
Skal du sende ud gennem Ritzaus nyhedstjeneste, på mail til medier, lægge pressemeddelelsen op i dit eget nyhedsrum eller dele på Twitter og Facebook gennem Via Ritzau?
Har du brug for international distribution, så klarer Via Ritzau også det. Kontakt os, når det bliver aktuelt, så sætter vi den rigtige pakke sammen til dig.

04        Ritzaus Nyhedstjeneste

Ritzau wire eller nyhedstjenesten er den ultimative distributionskanal til de danske medier, og har du et godt budskab, så får du her den opmærksomhed, du fortjener.

Nå alle medier og beslutningstagere i Danmark

05        Ritzaus mediedatabase

Skal dit budskabet ramme mere direkte til en særlige gruppe medier, så er det godt at finde den rigtige gruppe af medier og distribuere til dem direkte på mail. Målgruppen kan defineret på basis af geografi – måske kun på Fyn, eller stofområdet – måske kulturredaktioner. Det kan også være relevant både at distribuere på nyhedstjenesten og på mail, så du rammer medierne bredt.

06        Dit nyhedsrum

Som Via Ritzau-kunde har du et nyhedsrum på Via Ritzau-sitet, og her nyder du godt af den trafik, Ritzau tiltrækker. Du kan også trække det samme nyhedsrum ind på din egen hjemmeside og dermed optimere trafikken hertil.

Nyhedsrummet bør altid være opdateret med alle dine pressemeddelelser, men du kan vælge denne mulighed fra, hvis det er rigtigt i sammenhængen.

07        Sociale medier

Pressemeddelelsen kan lægges ud på Via Ritzaus Twitter– og Facebook-profil, hvor den vil få opmærksomhed fra vores følgere. Du kan også vælge at dele pressemeddelelsen herfra videre ud på de sociale medier.

08        Opfølgning

Med statistikmodulet i Via Ritzau kan du følge med i den opmærksomhed, din pressemeddelelse får på internettet via søgemaskinerne – hvor mange sidevisninger, hvorfra? Via de sociale medier – fra hvor mange, fra hvilke medier? Via mail – hvem læste din mail?

Sådan kan du efter en udsendelse lettere vurdere, hvad der fungerede, og hvad der måske kan gøres bedre. Det er nyttig viden til planlægningen af din næste pressemeddelelse.

Læs mere om Via Ritzau
Flere artikler
Nå alle medier og beslutningstagere i Danmark

Udforsk andre guides

Flere artikler